Udostępnianie danych zgromadzonych w rejestrach publicznych podmiotom realizującym zadania publiczne (O10)
Załatw sprawę online:
Wymagane dokumenty:
Wniosek o udostępnienie danych zgromadzonych w rejestrze publicznym.
Wnioskodawcą może być podmiot:
- realizujący zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa;
- realizujący zadanie publiczne na skutek powierzenia lub zlecenia takiego zadania przez podmiot publiczny.
Opłaty:
1. Zbiory danych z rejestrów publicznych w postaci elektronicznej udostępnia się nieodpłatnie na podstawie przepisów Prawa geodezyjnego i kartograficznego – w trybie art. 15 ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
2. Opłaty za nośnik danych elektronicznych:
- za nośnik danych o pojemności do 4 GB nie pobiera się opłaty,
- jeśli do udostępniania materiałów konieczne będzie wykorzystanie nośników danych elektronicznych o pojemności 4–20 GB – pobiera się 5 zł opłaty ryczałtowej za nośnik,
- jeśli wnioskodawca sam dostarczy nośnik o pojemności 4–20 GB, opłaty się nie pobiera,
- jeśli materiały zasobu wymagają nośnika danych o pojemności większej niż 20 GB, zostaną one udostępnione dopiero po tym, gdy wnioskodawca dostarczy właściwy nośnik.
3.Opłata za wysyłkę danych pod wskazany adres jest równa opłacie za przesyłkę poleconą zgodnie z cennikiem usług powszechnych operatora pocztowego.
4. Wysokość opłaty wykazywana jest w Dokumencie Obliczenia Opłaty (DOO).
5. DOO może zostać przesłany na:
- indywidualne konto na Portalu Klienta,
- przez ePUAP,
- na adres e-mail,
- na numer faksu wskazany we wniosku.
6. Opłaty można dokonać w Portalu Klienta przez usługę PayByNet lub przelewem na konto bankowe wskazane w Dokumencie Obliczenia Opłaty. W tytule należy wpisać: Dokument Obliczenia Opłaty nr….
7. W przypadku odbioru osobistego opłaty można dokonać w Sali Obsługi Klienta – wyłącznie za pomocą kart płatniczych.
8. Odbiór danych następuje po dokonaniu opłaty.
9. Przedłożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17,00 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa.
Numer konta bankowego, o którym mowa w pkt. 6 zamieszczony jest również na stronie Biuletynu Informacji Publicznej ZGiKM GEOPOZ
Miejsce złożenia dokumentów:
1. Sala Obsługi Klienta
Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ
ul. Gronowa 20
61-655 Poznań
2. Składanie wniosków drogą elektroniczną:
- przez Portal Klienta:
- pod adresem https://portal.geopoz.poznan.pl/klient/
(nie wymaga posiadania podpisu elektronicznego)
- przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (ESP) – jako dokument elektroniczny opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym. Szczegółowe warunki składania dokumentów przez ESP znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej ZGiKM GEOPOZ.
2. Inne drogi składana wniosków:
- pocztą,
- faksem: na numer 61 8230 201 (nie dotyczy wniosków z załączonym dokumentem pełnomocnictwa).
Termin i sposób realizacji:
1. Termin udostępniania:
- 14 dni od dnia doręczenia wniosku.
Termin realizacji, liczony w dniach roboczych, może ulec zmianie w przypadku konieczności zaktualizowania zapisów dotyczących danej nieruchomości w bazie danych lub w zależności od wielkości zamówienia.
2. Sposób realizacji:
Udostępnianiu podlegają, wskazane w Tabeli 7, 8, 9, 12 lp.1 załącznika do ustawy Prawo
geodezyjne i kartograficzne, elektroniczne zbiory danych z rejestrów publicznych:
- Ewidencji Gruntów i Budynków (EGiB),
- Bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 – 1:5000 (BDOT500),
- Bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT),
- Rejestru cen nieruchomości (RCN),
oraz wskazane w Tabeli 10 lp. 3 i 4 i Tabeli 13 lp. 1 i 2 załącznika do ww. ustawy,
standardowe opracowania kartograficzne:
- mapa ewidencji gruntów i budynków w postaci wektorowej,
- mapa ewidencji gruntów i budynków w postaci rastrowej,
- mapa zasadnicza w postaci wektorowej,
- mapa zasadnicza w postaci rastrowej.
Formaty udostępnianych zbiorów danych:
- zbiory danych EGiB – GML, SHAPE,
- zbiory danych BDOT500, GESUT – GML, SHAPE,
- zbiory danych RCN – PDF, XLS,
- mapa ewidencji gruntów i budynków w postaci wektorowej – DXF,
- mapa ewidencji gruntów i budynków w postaci rastrowej – PDF,
- mapa zasadnicza w postaci wektorowej – DXF,
- mapa zasadnicza w postaci rastrowej – PDF.
Dostępne skale udostępnianych map:
- mapa zasadnicza – 1:500,
- mapa ewidencyjna – 1:500, 1:1000.
Odbiór danych:
- przez Portal Klienta,
- przez Elektroniczną Skrzynkę Odbiorczą na platformie ePUAP,
- wysyłka pod wskazany adres (na informatycznym nośniku danych),
- osobiście w Sali Obsługi Klienta tut. Zarządu (na informatycznych nośnikach danych).
Komórka prowadząca sprawę:
Dział Udostępniania Danych Ewidencji Gruntów i Budynków (EGIB)
tel. 61 8271 611, 61 8271 885
Dział Obsługi Zgłoszeń Prac Geodezyjnych (BDOT500, GESUT)
tel. 61 8271 752
Dział Aktualizacji Danych Ewidencji Gruntów i Budynków (RCN)
tel. 61 8271 755
Tryb odwoławczy:
W przypadku sporu co do zakresu udostępnianych materiałów zasobu lub wysokości należnej opłaty organ wydaje decyzję administracyjną, od której służy odwołanie.
Uwagi:
1. Dane podmiotowe, w tym dane osobowe właścicieli/władających nieruchomościami, zawarte w ewidencji gruntów i budynków podlegają ochronie ustawowej na podstawie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – RODO). Uzyskanie tych danych przez podmioty niebędące właścicielem/władającym nieruchomością wymaga wskazania interesu prawnego.
2. Warunkiem dostępu do danych przez Portal Klienta jest posiadanie aktywnego indywidualnego konta na tym Portalu.
3. Szczegółowe warunki składania i odbioru dokumentów przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą i Elektroniczną Skrzynkę Odbiorczą znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej ZGiKM GEOPOZ.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne wraz z aktami wykonawczymi do ustawy
- Ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 września 2005 r. w sprawie sposobu, zakresu i trybu udostępniania danych zgromadzonych w rejestrze publicznym
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 20 lipca 2020 r. w sprawie wzorów wniosków o udostępnienie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, licencji i Dokumentu Obliczenia Opłaty, a także sposobu wydawania licencji
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Data aktualizacji: 15.09.2023 r.