
Wydanie wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków (O5)
Załatw sprawę online:
Wymagane dokumenty:
Wypełniony formularz wniosku o wydanie wypisu lub wyrysu z operatu ewidencyjnego (formularz EGIB).
Opłaty:
Zgodnie z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne.
1. Opłaty za sporządzanie i wydawanie wypisów oraz wyrysów z operatu ewidencji gruntów i budynków
- stawki podstawowe określone w tabeli nr 11 załącznika do ustawy.
2. Nieodpłatne wypisy i wyrysy.
Przepisy ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne pozwalają na zwolnienie z opłat za wypisy i wyrysy określonych typów wnioskodawców. Nie pobiera się opłat za dokumenty wydane na żądanie:
- prokuratury,
- sądów rozpoznających sprawy, w których stroną jest Skarb Państwa,
- organów kontroli państwowej w związku z wykonywaniem przez te organy ich ustawowych zadań,
- organów administracji rządowej oraz jednostek samorządu terytorialnego, w związku z ich działaniami mającymi na celu:
– ujawnienie prawa do nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego w księdze wieczystej,
– przeniesienie praw do nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz jednostki samorządu terytorialnego,
– przeniesienie praw do nieruchomości jednostki samorządu terytorialnego na rzecz Skarbu Państwa. - Krajowego Zasobu Nieruchomości w związku z jego działaniami ustawowymi.
3. Wysokość opłaty wykazywana jest w Dokumencie Obliczenia Opłaty (DOO).
4. DOO może zostać przesłany:
- na indywidualne konto na Portalu Klienta,
- przez ePUAP,
- na adres e-mail,
- na numer faksu wskazany we wniosku.
5. Opłaty można dokonać w Portalu Klienta przez usługę PayByNet lub przelewem na konto bankowe wskazane w Dokumencie Obliczenia Opłaty. W tytule należy wpisać: Dokument Obliczenia Opłaty nr…
6. W przypadku odbioru osobistego opłaty można dokonać w Sali Obsługi Klienta – wyłącznie za pomocą kart płatniczych.
7. Odbiór dokumentów następuje po dokonaniu opłaty.
8. Przedłożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17,00 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa.
Numer konta bankowego, o którym mowa w pkt. 5, zamieszczony jest również na stronie Biuletynu Informacji Publicznej GEOPOZ.
Miejsce złożenia dokumentów:
1. Sala Obsługi Klienta, pom. B
Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ
ul. Gronowa 20
61-655 Poznań
2. Składanie wniosków drogą elektroniczną:
- przez Portal Klienta dostępny pod adresem (wymaga założenia konta): https://portal.geopoz.poznan.pl/klient/ (nie wymaga posiadania podpisu elektronicznego)
- przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (ESP) na platformie ePUAP (wymaga podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP). Szczegółowe warunki składania dokumentów przez ESP znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej ZGiKM GEOPOZ.
2. Inne drogi składana wniosków:
- pocztą,
- faksem: na numer 61 8230 201 (nie dotyczy wniosków z załączonym dokumentem pełnomocnictwa).
Termin i sposób realizacji:
1. Terminy udostępniania:
Na miejscu realizowane są wnioski:
- złożone na obowiązujących formularzach,
- prawidłowo wypełnione i podpisane przez osobę upoważnioną,
- niewymagające aktualizacji bazy danych przed wydaniem dokumentu,
- niewymagające analizy pod względem formalnoprawnym (np. w związku z koniecznością przeanalizowania załączników do wniosku lub interesu prawnego),
- dokumenty dla maksymalnie 2 różnych nieruchomości (KW) – w formacie A4.
Na miejscu wydawane są następujące dokumenty:
- wypis z rejestru gruntów o niepełnej treści (bez KW i bez danych podmiotowych),
- uproszczony wypis z rejestru gruntów,
- wypis z rejestru gruntów (z klauzulą do wpisu do KW),
- wypis z wyrysem (z klauzulą do wpisu do KW),
- wypis z wykazu działek ewidencyjnych,
- wypis z rejestru lokali o niepełnej treści (bez KW i bez danych podmiotowych),
- wypis z rejestru lokali (z klauzulą do wpisu do KW),
- wypis z kartoteki lokali (z klauzulą do wpisu do KW).
Wypisy z rejestru gruntów o niepełnej treści i wypisy z rejestru lokali o niepełnej treści – można uzyskać z numerem księgi wieczystej po wykazaniu interesu prawnego.
Wnioski na pozostałe dokumenty i materiały z ewidencji gruntów i budynków realizowane są w wyznaczonych terminach:
- wypisy z rejestru gruntów (do celów prawnych; uproszczony; bez danych osobowych), wypisy z rejestru/kartoteki budynków i lokali oraz wypisy z wykazu działek i wykazu podmiotów (do 10 sztuk) – do 10 dni,
- wypisy z rejestru gruntów (do celów prawnych; uproszczony; bez danych osobowych), wypisy z rejestru/kartoteki budynków i lokali oraz wypisy z wykazu działek i wykazu podmiotów (powyżej 10 sztuk) – do 15 dni,
- wyrys i wypis – do 15 dni,
- wyrys z mapy ewidencyjnej (do 10 sztuk lub/i format A4-A2) – do 10 dni,
- wyrys z mapy ewidencyjnej (powyżej 10 sztuk lub/i format A1-A0) – do 15 dni.
Terminy realizacji, liczone w dniach roboczych, mogą ulec zmianie, jeśli zajdzie konieczność zaktualizowania zapisów dla danej nieruchomości w bazie danych ewidencji gruntów i budynków lub w zależności od wielkości zamówienia.
2. Sposób realizacji:
Wypisy i wyrysy wydawane na miejscu udostępnia się jedynie w formie drukowanej.
Wypisy i wyrysy wydawane w wyznaczonym terminie udostępniane są w formie:
- drukowanej,
- elektronicznej: format PDF (z kwalifikowanym podpisem elektronicznym).
3. Odbiór dokumentów:
- przez Portal Klienta (dokumenty elektroniczne),
- przez Elektroniczną Skrzynkę Odbiorczą na platformie ePUAP (dokumenty elektroniczne),
- wysyłka pod wskazany adres (dokumenty drukowane oraz elektroniczne na informatycznych nośnikach danych),
- osobiście w Sali Obsługi Klienta ZGiKM GEOPOZ (dokumenty drukowane oraz elektroniczne na informatycznych nośnikach danych).
Komórka prowadząca sprawę:
Dział Udostępniania Danych Ewidencji Gruntów i Budynków
tel. 61 8271 611, 61 8271 885
Tryb odwoławczy:
1. Organ może odmówić wydania wypisu z operatu ewidencyjnego z danymi podmiotowymi i/lub oznaczeniem księgi wieczystej z uwagi na brak interesu prawnego po stronie wnioskodawcy. W takiej sytuacji wydaje się decyzję administracyjną, od której służy odwołanie.
2. W przypadku sporu co do zakresu udostępnianych materiałów zasobu lub wysokości należnej opłaty organ wydaje decyzję administracyjną, od której służy odwołanie.
Uwagi:
1. Dane podmiotowe, w tym dane osobowe właścicieli/władających nieruchomościami, zawarte w ewidencji gruntów i budynków podlegają ochronie ustawowej na podstawie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – RODO). Uzyskanie tych danych przez podmioty niebędące właścicielem/władającym nieruchomością wymaga wskazania interesu prawnego.
2. Wypisy z kartotek budynków/lokali:
- dotyczą budynków i lokali, które nie mają założonej księgi wieczystej,
- nie zawierają danych o podmiocie ewidencji gruntów i budynków.
3. Wypisy z rejestrów gruntów/budynków/lokali:
- dotyczą budynków i lokali z założoną księgą wieczystą,
- zawierają dane o podmiocie ewidencji gruntów i budynków i oznaczenia ksiąg wieczystych.
4. Wypisy z rejestrów gruntów/budynków/lokali o niepełnej treści nie zawierają danych o podmiocie ewidencji gruntów i budynków (i księgi wieczystej, jeżeli wnioskodawca nie wykaże interesu prawnego).
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 28 lipca 2020 r. w sprawie wzorów wniosków o udostępnienie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, licencji i Dokumentu Obliczenia Opłaty, a także sposobu wydawania licencji
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
Data aktualizacji: 14.09.2023 r.