Podział nieruchomości (A3)
Załatw sprawę online:
Wymagane dokumenty:
-
Wniosek wszystkich współwłaścicieli lub współużytkowników wieczystych o podział nieruchomości.
-
Załączniki:
- dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (np. odpis z księgi wieczystej nie starszy niż 3 miesiące) albo oświadczenie wnioskodawcy przedstawiające aktualny stan wpisów w księdze wieczystej składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań,
- wypis z katastru nieruchomości i kopia mapy katastralnej obejmującej nieruchomość podlegającą podziałowi (uproszczony wypis z rejestru gruntów i mapa ewidencyjna) w oryginale,
- wstępny projekt podziału nieruchomości wykonany na mapie zasadniczej nieaktualizowanej (po 1 egzemplarzu dla każdej ze stron postępowania oraz 1 egzemplarz dla organu podziałowego), który powinien przedstawiać:
- granice nieruchomości podlegającej podziałowi,
- oznaczenie nieruchomości podlegającej podziałowi według danych z katastru nieruchomości oraz księgi wieczystej,
- powierzchnię nieruchomości podlegającej podziałowi,
- granice działek gruntu projektowanych do wydzielenia (naniesione kolorem czerwonym),
- powierzchnie działek gruntu projektowanych do wydzielenia (oznaczone kolorem czerwonym),
- propozycję sposobu zapewnienia dostępu do drogi publicznej z działek gruntu projektowanych do wydzielenia (przedstawioną graficznie, kolorem czerwonym lub w formie opisu),
- ostateczna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wraz z załącznikiem graficznym, jeżeli podział ma nastąpić w oparciu o ustalenia tej decyzji
- w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków ostateczne pozwolenie Miejskiego Konserwatora Zabytków w Poznaniu na podział tej nieruchomości
3. Po wydaniu postanowienia opiniującego pozytywnie wstępny projekt podziału i nadaniu mu klauzuli ostateczności, wniosek należy uzupełnić o:
- protokół przyjęcia granic nieruchomości,
- wykaz zmian gruntowych,
- projekt podziału nieruchomości wykonany przez uprawnionego geodetę na mapie zasadniczej (po 1 egzemplarzu dla każdej ze stron postępowania oraz 3 egzemplarze dla organu podziałowego)
- wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej.
4. Jeżeli podział nieruchomości powoduje również podział zlokalizowanego na niej budynku, projektowana granica na odcinku wewnątrz budynku przebiegać musi wzdłuż ścian usytuowanych na całej wysokości budynku – od jego fundamentów do przekrycia dachu. Ściany te muszą:
- być ścianami oddzielenia przeciwpożarowego lub – w przypadku braku takich ścian
- wyraźnie dzielić budynek na dwie odrębnie wykorzystywane części.
W takiej sytuacji do wniosku o podział należy dołączyć rzuty wszystkich kondygnacji budynku (łącznie z rzutem fundamentów i przekrycia dachu) oraz oświadczenie o rodzaju ściany, wzdłuż której przebiegać ma granica (ściana oddzielenia przeciwpożarowego czy dzieląca budynek na dwie odrębnie wykorzystywane części). Rzuty i oświadczenie powinna sporządzić osoba posiadająca stosowne uprawnienia budowlane. Na rzucie każdej kondygnacji geodeta powinien wrysować kolorem czerwonym odcinek granicy przebiegającej wewnątrz budynku.
5. Powyższe dokumenty dostarczyć można w formie papierowej lub elektronicznej.
Dokumenty elektroniczne w przewidzianej przepisami prawa właściwej formie uzyskać można:
- odpis księgi wieczystej w formie elektronicznej – na stronie https://ekw.ms.gov.pl korzystając z właściwego odnośnika („Składanie wniosków o wydanie dokumentu z Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych”),
- wypis z rejestru gruntów, mapę ewidencji gruntów i budynków oraz mapę zasadniczą przeznaczoną do sporządzenia wstępnego projektu podziału – logując się w Portalu Klienta ZGiKM GEOPOZ na stronie: https://portal.geopoz.poznan.pl/klient/
i w takiej też formie należy je przedłożyć.
Opłaty:
Miejsce złożenia dokumentów:
- przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (ESP) – jako dokument elektroniczny opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym. Szczegółowe warunki składania dokumentów przez ESP znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej ZGiKM GEOPOZ.
3. Inne drogi składana wniosków:
- pocztą.
Termin i sposób realizacji:
Zasadą jest, że postępowanie podziałowe przebiega dwuetapowo. W pierwszym etapie następuje zaopiniowanie wstępnego projektu podziału w drodze postanowienia, w drugim – zatwierdzenie projektu podziału decyzją administracyjną.
Wyjątek od powyższej zasady stanowią sytuacje, gdy występują łącznie dwie przesłanki:
- na terenie danej nieruchomości obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a proponowany podział jest niezgodny z jego ustaleniami
oraz
- celem podziału jest jeden z celów wymienionych w art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Przy zastosowaniu trybu szczególnego należy wskazać we wniosku cel podziału nieruchomości.
Jeżeli dana nieruchomość przeznaczona jest w planie miejscowym na cele rolne lub leśne, lub w przypadku braku planu, wykorzystywana na cele rolne lub leśne (przesądza o tym użytek w ewidencji gruntów i budynków), podziału w drodze postępowania administracyjnego dokonuje się jedynie w ściśle określonych przypadkach: podział musi powodować wydzielenie działek mniejszych niż 3000 m2, a każda z tych działek musi być przeznaczona na powiększenie sąsiedniej nieruchomości lub regulacje granic między sąsiadującymi nieruchomościami. Wymóg ten nie obowiązuje dla działek wydzielanych pod drogi wewnętrzne. W przypadku podziału nieruchomości rolnych lub leśnych, we wniosku należy wskazać cel podziału.
Wydanie postanowienia opiniującego wstępny projekt podziału następuje w ciągu 30 dni od daty złożenia kompletu wymaganych dokumentów. Taki sam termin obowiązuje w drugim etapie, a liczy się od daty złożenia dokumentów wymaganych do wydania decyzji podziałowej. W sprawach szczególnie skomplikowanych terminy te ulegają wydłużeniu do 2 miesięcy. Jeżeli danej sprawy nie będzie można załatwić w wyżej wskazanych terminach, organ zawiadomi strony, poda przyczynę zwłoki oraz wyznaczy nowy termin załatwienia sprawy.
Komórka prowadząca sprawę:
Dział Podziałów i Rozgraniczeń Nieruchomości
tel. 61 8271 622
Tryb odwoławczy:
Na postanowienie opiniujące wstępny projekt podziału nieruchomości stronom przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu. Wnosi się je za pośrednictwem Dyrektora Zarządu Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ w ciągu 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Od decyzji w sprawie podziału nieruchomości stronom przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu. Wnosi się je za pośrednictwem Dyrektora Zarządu Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Strona może w drodze oświadczenia zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję, przed upływem terminu wskazanego powyżej. Z dniem doręczenia stosownemu organowi takiego oświadczenia przez ostatnią ze stron postępowania decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Zasada powyższa dotyczy również zażaleń na postanowienia.
Uwagi:
- Jeśli wnioskodawca nie złoży wymaganych dokumentów, zostanie wezwany do uzupełnienia wniosku w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni od daty otrzymania wezwania. Jeśli braki te nie zostaną usunięte, podanie pozostanie bez rozpoznania.
- Kopie dokumentów powinny być uwierzytelnione przez uprawnioną do tego osobę. Na żądanie strony upoważniony pracownik organu prowadzącego postępowanie, któremu został okazany oryginał dokumentu wraz z odpisem, poświadcza zgodność odpisu dokumentu z oryginałem.
- Z wnioskiem o pozwolenie na dokonanie podziału zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków może występować właściciel lub wieczysty użytkownik dzielonej nieruchomości bądź ich pełnomocnik. Pozwolenie konserwatora jest wydawane w formie decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie.
- Jeżeli w wyniku podziału nieruchomości wzrośnie jej wartość, naliczona zostanie opłata adiacencka. Rada Miasta Poznania ustaliła wysokość stawki procentowej tej opłaty na 30% różnicy wartości nieruchomości między stanem przed podziałem i po jego dokonaniu.
- Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ – Dział Numeracji Porządkowej i Nazewnictwa Ulic ustala numery porządkowe budynków, w tym tych powstałych w wyniku podziału nieruchomości.
Podstawa prawna:
- Dział III, rozdział 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. gospodarce nieruchomościami
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości
- Uchwała nr XXXII/177/91 Rady Miejskiej Poznania z dnia 25 czerwca 1991 r. w sprawie przekształcenia Poznańskiego Przedsiębiorstwa Geodezyjno-Kartograficznego GEOPOZ w Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ
Data aktualizacji: 13.09.2023