Sprawy i formularze

Informacja

Strona posiada nowszą wersję

Kliknij tutaj, aby przejść dalej

Ludzie

Wydanie wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków (O5)


Wymagane dokumenty:

Wypełniony formularz wniosku o wydanie wypisu lub wyrysu z operatu ewidencyjnego (formularz EGIB).

Opłaty:

Zgodnie z ustawą – Prawo geodezyjne i kartograficzne.

  1. Opłaty za sporządzanie i wydawanie wypisów oraz wyrysów z operatu ewidencji gruntów i budynków: stawki podstawowe określone w tabeli nr 11 załącznika do ustawy.
  2. W przypadku wystąpienia w wnioskiem o nieodpłatne wydanie wypisów i wyrysów należy wskazać postawę prawną upoważniającą do nieodpłatnego ich pozyskania.
  3. Nieodpłatne wypisy i wyrysy.

Zgodnie z art. 40b ust. 2 ustawy z 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne nie pobiera się opłaty za wypisy i wyrysy z operatu ewidencyjnego sporządzone i wydawane na żądanie:

 

  • prokuratury,
  • sądów rozpoznających sprawy, w których stroną jest Skarb Państwa,
  • organów kontroli państwowej w związku z wykonywaniem przez te organy ich ustawowych zadań,
  • organów administracji rządowej oraz jednostek samorządu terytorialnego, w związku z ich działaniami mającymi na celu: ujawnienie prawa do nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego w księdze wieczystej, przeniesienie praw do nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, przeniesienie praw do nieruchomości jednostki samorządu terytorialnego na rzecz Skarbu Państwa.
  • Krajowego Zasobu Nieruchomości w związku z jego działaniami mającymi na celu regulację stanu prawnego nieruchomości wchodzących w skład Zasobu, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2018 r. poz. 2363 oraz z 2019 r. poz. 1309), oraz zbycie lub udostępnienie nieruchomości wchodzących w skład tego zasobu.

 

  1. Wysokość opłaty utrwalona zostaje w Dokumencie Obliczenia Opłaty (DOO).
  2. DOO może zostać przesłany na indywidualne konto na Portalu Klienta lub przez  ePUAP lub na adres e-mail lub na numer faksu wskazany we wniosku.
  3. Opłaty można dokonać w Portalu Klienta przez usługę PayByNet lub przelewem na konto bankowe wskazane w Dokumencie Obliczenia Opłaty, tytułem: Dokument Obliczenia Opłaty nr…..
  4. W przypadku odbioru osobistego, opłaty można dokonać w Sali Obsługi Klienta wyłącznie za pomocą kart płatniczych.
  5. Odbiór dokumentów następuje po dokonaniu opłaty.
  6. Przedłożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17,00 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa.

 

Miejsce złożenia dokumentów:

Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ ul. Gronowa 20, 61-655 Poznań

  1.  Składanie wniosków drogą elektroniczną:

przez Portal Klienta: pod adresem https://portal.geopoz.poznan.pl/klient/ (nie wymaga posiadania podpisu elektronicznego)
przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (ESP) organu na platformie ePUAP (wymaga podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP). Szczegółowe warunki składania dokumentów przez ESP znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej ZGiKM GEOPOZ.

  1. Inne drogi składania wniosków:

osobiście - Sala Obsługi Klienta
tradycyjną pocztą
faksem: na numer 61 8230 201 (nie dotyczy w przypadku konieczności złożenia wraz z wnioskiem dokumentu pełnomocnictwa).

Termin i sposób realizacji:

  1. Terminy udostępniania:

wypisy z rejestru gruntów (do celów prawnych; uproszczony; bez danych osobowych), wypisy rejestru/kartoteki budynków i lokali oraz wypisy z wykazu działek i wykazu podmiotów (do 10 sztuk) – do 10 dni,
wypisy z rejestru gruntów (do celów prawnych; uproszczony; bez danych osobowych), wypisy rejestru/kartoteki budynków i lokali oraz wypisy z wykazu działek i wykazu podmiotów (pow. 10 sztuk) – do 15 dni,
wyrys i wypis (opis i mapa) – do 15 dni,
wyrys z mapy ewidencyjnej (do 10 sztuk lub/i format A4-A2) – do 10 dni,
wyrys z mapy ewidencyjnej (pow. 10 sztuk lub/i format A1-A0) – do 15 dni

Terminy realizacji, liczone w dniach roboczych, mogą ulec zmianie w przypadku konieczności zaktualizowania zapisów dotyczących danej nieruchomości w bazie danych ewidencji gruntów i budynków lub w zależności od wielkości zamówienia.

  1. Sposób realizacji:

Wypisy i wyrysy udostępnia się w postaci:

drukowanej
elektronicznej: format PDF (z kwalifikowanym podpisem elektronicznym)

Odbiór dokumentów:

przez Portal Klienta (dokumenty w postaci elektronicznej)
przez Elektroniczną Skrzynkę Odbiorczą na platformie ePUAP (dokumenty w postaci elektronicznej)
wysyłka pod wskazany adres (dokumenty w postaci drukowanej oraz elektronicznej na informatycznych nośnikach danych)
osobiście w Sali Obsługi Klienta tut. Zarządu (dokumenty w postaci drukowanej oraz elektronicznej na informatycznych nośnikach danych)

Komórka prowadząca sprawę:

Dział Udostępniania Danych Opisowych tel. 61 8271 611, 61 8271 885

Tryb odwoławczy:

  1. W przypadku odmowy wydania wypisu z operatu ewidencyjnego z danymi podmiotowymi i/lub oznaczeniem księgi wieczystej z uwagi na brak interesu prawnego w ich uzyskaniu - wydaje się decyzję administracyjną, od której służy odwołanie.
  2. W przypadku sporu dotyczącego zakresu udostępnianych materiałów zasobu lub wysokości należnej opłaty - wydaje się decyzję administracyjną, od której służy odwołanie.

Uwagi:

  1. Dane podmiotowe, w tym dane osobowe właścicieli/władających nieruchomościami, zawarte w ewidencji gruntów i budynków podlegają ochronie ustawowej na podstawie ustawy z 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO). Uzyskanie tych danych przez podmioty nie będące właścicielem/władającym nieruchomością, wymaga wskazania interesu prawnego.
  2. Wypisy z kartotek budynków/lokali nie zawierają danych o podmiocie ewidencji gruntów i budynków ani oznaczeń ksiąg wieczystych. Wypisy z rejestrów gruntów/budynków/lokali o niepełnej treści nie zawierają danych o podmiocie ewidencji gruntów i budynków.

 

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne.
  2. Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.
  3. Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 28 lipca 2020 r. w sprawie wzorów wniosków o udostępnienie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, licencji i Dokumentu Obliczenia Opłaty, a także sposobu wydawania licencji.
  4. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
  5. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Metadane

Data publikacji : 05.10.2020 00:00
Data modyfikacji : 05.10.2020 14:01
Podmiot udostępniający informację:
Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Andrzej Rachuta
Osoba udostępniająca informację:
Aleksandra Jędrzejczak
Osoba modyfikująca informację:
Aleksandra Jędrzejczak

Opcje strony

do góry